Vittoria Corsa G+, raceband met Grafeen technologie

 

Sinds een jaar heeft Vittoria een volledige lijn met Grafeen banden op de markt gebracht. In deze blog hebben we het over de wedstrijdband uit hun assortiment, de Vittoria Corsa G+.

Maar eerst, wat is Grafeen? Het Grafeen wordt verwerkt zodat het gebruikt kan worden in eindproducten. Het materiaal is sterk, super lichte, flexibel en nog een aantal eigenschappen die het materiaal tot een bijzonder materiaal maken. Alleen de goedkopere Zaffiro trainingsbanden zijn niet van Grafeen voorzien. Wat aangeeft dat Vittoria erg veel vertrouwen in het materiaal heeft!

Met het oog is dit niet te zien, maar de Grafeen in de banden moet ervoor zorgen dat de compound zich aanpast aan de condities. Bij het rechtuit rijden is de compound stijf en hard. Als je de bocht inrijdt moet deze wat zachter worden en zorgen voor meer grip. De complete uitleg over Grafeen kun je vinden op de site van Vittoria (Engels).

Dan de Vittoria Corsa G+ zelf. Voor de looks alleen al zou je de banden kopen. Het donkerzwarte loopvlak met de bruine zijkant geeft ze echt een prof-look. Sinds dit seizoen is de band ook met een antraciet zijkant te verkrijgen. Zeker in combinatie met hoge carbon velgen is het een lust voor het oog. Verder ziet het loopvlak er apart uit met de groeven die in de lengterichting zijn aangebracht, wat ouderwets en simpel ten opzichte van de vele andere banden op de markt die er toch wat complexer uitzien.

Soepel
Als de banden vastpakt is het eerste wat opvalt hoe soepel ze zijn. De Corsa G+ is dan ook de soepelste banden in het gamma van Vittoria. Het 320 TPI (Threads Per Inch – hoe hoger, hoe soepeler de band doordat er fijnere draadjes worden gebruikt) karkas is dan nog versterkt met Kevlar, ook aan de zijkant. Het loopvlak dat op het karkas zit is voorzien van 4 Compounds (soorten rubber). Vandaar dat ze dit bij Vittoria ook wel aanduiden als ‘4C’. Wat moet zorgen voor de optimale grip en duurzaamheid. Als je op de fiets zit merk je direct hoe soepel de band is en dat in combinatie met zeer goede grip. Bij het nemen van deze bochten heb je echt een goed, zeker gevoel!

De Corsa is beschikbaar als Clincher en als Tube, echter nog niet als Tubeless. Dat is alleen nog maar de Corsa Speed G+ in de Vittoria lijn, de nog snellere broer.

Voor een echte raceband is ook de lekbestendigheid goed te noemen. De Grafeen technologie geeft hier ook iets extra’s aan de band. Gezien de prijs mag dat ook wel.

Vittoria timmert ook in het profpeloton aan de weg, BMC, Team Sunweb en Lotto-Jumbo NL en Lotto Soudal rijden op de Corsa banden!

De plussen op een rij: Lekbestendigheid, snel; lage rolweerstand, soepel en de looks

Een (beperkt) nadeel is dat deze nog niet als Tubeless verkrijgbaar is.

 

Waarom rijden er nu zoveel mensen op de Continental 4000S II?

De Continental GP 4000S II vouwband is sinds enkele jaren één van de populairste banden onder de fietsers. Maar waarom dan? Welke eigenschappen heeft deze band, hoe is de verhouding ten opzichte van andere banden? Daarin proberen we jullie hieronder in mee te nemen.

Zo Kiest u de juiste fietsband?

Wat beïnvloed de keuze voor een band? Bij een deel van de wielerliefhebbers gaat de argumentatie niet veel verder dan, ‘die lagen er op toen ik ze kocht’, of ‘die rij ik altijd’, of ‘die legt m’n mannetje er altijd op’.

Er zijn natuurlijk ook genoeg onder ons die op zoek zijn naar specifieke eigenschappen.

De vijf belangrijkste eigenschappen zijn:

  • rolweerstand
  • grip
  • lekbestendigheid
  • duurzaamheid
  • rolweerstand
  • gewicht

Sommige van deze eigenschappen gaan hand in hand, andere niet. Waardoor compromissen bijna altijd moeten worden gemaakt. Wedstrijdrenners zijn op zoek naar een (dunnere) band met lagere rolweerstand en hoge grip, maar die levert duidelijk in op de lekbestendigheid en de duurzaamheid. Een ‘sterkere’ band met meer gewicht zal langer meegaan, maar is minder in de bochten. Hieruit blijkt al dat een allround band kan, maar dat er dan op alle aspecten concessies moeten worden gedaan ten opzichte van de banden die zich op specifieke aspecten richten.

Rolweerstand van de 4000S II
Qua rolweerstand kan de Conti 4000S II niet mee met de echte racers of de echte TT banden, zoals de Continental Grand Prix TT. Maar de lekbestendigheid is een stuk lager en deze band slijt dan ook een stuk sneller.


Wat grip betreft is de Continental 4000S II een topper.

Specifieke racebanden zoals de Vittoria Corsa G+ scoren beter, maar de Conti kan zich daar net onder met de beste meten.

Lekbestendigheid & Duurzaamheid
De focus ligt bij deze band niet op de lekbestendigheid, zoals bij de Michelin Pro4 Endurance, de Durano Plus of de Vredestein Fortezza Senso Xtreme weather, maar desondanks wordt met de Continental 4000S II toch een hoog kilometrage behaald. Qua duurzaamheid geldt eigenlijk hetzelfde als bij de lekbestendigheid, de 4000S II doet het prima. Zelfs in verglijking met banden zoals de Schwalbe Durano en de nieuwe  Vittoria Rubino Pro Endurance G+

Gewicht van de band
Het gewicht van de 4000S II is ‘normaal’. En eigenlijk voor een allround band nog aan de lage kant. Voor de 23 mm komt het op iets meer dan 200 gram per stuk.

De eindconclusie van Cycle.nl

Ondanks dat het moeilijk is om alle vijf belangrijke aspecten te verenigen in één band lijkt Continental daar nog steeds als beste in te slagen. Zowel voor de sportieve als recreatieve fietser is dit een band met veel mogelijkheden en een lange levensduur! De echte reden waarom er toch zoveel fietsers trouw blijven aan deze band.

Continental 4000S II kopen?

De  Contentental 4000S II vouwband met aanbieding van 59,95 voor 35,95 Euro vindt u in onze webshop.

Wat is je favoriete bandenmerk?

Geef ons je favoriete bandenmerk? Je kunt ook reageren wat je favoriete type is, of een band die we zouden moeten toevoegen aan ons assortiment.

De nieuwe site

Verbouwen – deel 3

Zoals aangekondigd wordt de site ook helemaal aangepast. Een logisch gevolg van de nieuwe naam, logo en kleurgebruik. Echter was de techniek van de site ook aan een update toe. De belangrijkste wijzigingen die jullie kunnen verwachten op http://www.cycle.nl:

  • volledig nieuwe uitstraling
  • makkelijk te bekijken op pc/laptop, tablet & mobiel
  • eenvoudige menustructuur
  • verschillende kleuren van een product wordt door middel van foto’s getoond.

Hou je mail, Facebook, Google+ of Twitter in de gaten. De aankondiging volgt.

Herbeleef GP Paul Borremans

Maandag vond in het Belgische Viane de 56e GP Paul Borremans plaats. In de buurt van de mythische Muur van Geraardsbergen streden profrenners, elites en beloftes zonder contract om de zege. Vorig jaar ging de overwinning naar de Belg Jérôme Baugnies (Wanty-Groupe Gobert). Hij verteerde destijds de talloze beklimmingen naar Burght het beste. In deze editie rijdt hij met de actiecamera van Xycle.nl. Brengt hem dat geluk? Bekijk hoe het afliep in de bovenstaande videoreportage van Job de Feijter!

Xycle.nl wordt binnenkort Cycle.nl

Verbouwingsuitverkoop? Wat gaat Xycle verbouwen?

Nou, een heleboel. Er staan een aantal belangrijke veranderingen op de planning de komende periode. Vandaar dat we de komende weken in een paar korte berichten de belangrijkste veranderingen met jullie doornemen.

De belangrijkste veranderingen zijn:

  • de naam
  • het logo
  • de webshop
  • wat gaat er niet veranderen?

De meest opvallende wijziging is de naam. Zoals hierboven is vermeld, wordt ook de webshop vernieuwd. Op het moment dat deze ‘live’ gaat zal ook de naam veranderen. Xycle.nl wordt cycle.nl en xycle.be wordt cycle.be!

Wereldkampioen rijdt GP Stad Zottegem met Xycle-actiecamera

Dinsdag reisde Job de Feijter af naar Zottegem voor de 81e editie van de GP Stad Zottegem. Voor zijn videoreportage maakte hij gebruik van de Shimano CM-1000 actiecamera van Xycle.nl. De camera werd onder het zadel van Kai Reus (Team Roompot-Oranje Peloton) gemonteerd. De wereldkampioen bij de junioren in 2004 ging verschillende keren in de aanval en dat leverde spectaculaire beelden op. Met een gemiddelde van 45 km/u raasden de renners over een lastig parkoers van 190 kilometer. Ervaar de snelheid en kijk mee met Kai Reus in de onderstaande videoreportage!

Xycle-actiecamera in videoreportage Opstal Koers!

Zondag vond in het Belgische Opstal de 35e editie van Opstal Koers plaats. De wedstrijd van 167 kilometer was eveneens het Oost-Vlaams kampioenschap. Maar liefst 100 deelnemers uit alle windstreken stonden aan het vertrek. Job de Feijter legde de wedstrijd op beeld vast en kon daarbij voor het eerst gebruik maken van de Shimano CM- 1000 actiecamera dankzij Xycle.nl! Dat leverde uiteraard spectaculaire beelden op. Bekijk dus snel de onderstaande videoreportage!

Samenwerking met Job de Feijter van Wielrenwereld!

Wij zijn erg enthousiast om te melden dat we samen gaan werken met Job de Feijter van Wielrenwereld. De Shimano CM1000 zullen we inzetten tijdens wedstrijden waarvan hij reportages maakt. De reportages zullen on-board beelden bevatten uit de wedstrijden gemaakt met deze camera.

Zijn reportages en verslagen zullen ook via dit blog bekeken en gelezen kunnen worden!

Hierbij een verslag van Job van de Ronde van St. Jansteen afgelopen week.

Videoreportage Kermiskoers Sint Jansteen 2016 from Job de Feijter on Vimeo.